20 February 2012
15 February 2012
Dia dtg jumaat ni..hoyeeee!!!
buat masa ni dah ada 3 koleksi buku penulisan beliau
tapi baru 1 yg berjaya dikhatamkan

bermula dengan Nota Hati Seorang Lelaki (dah khatam..tq fidza)
disusuli dengan Di Mana Dia Di Hatiku? (dlm progress tp dh lama masih di muka surat yg sama..hihi)
dan yg terbaru Tentang Cinta
lepas baca Nota Hati Seorang Lelaki terus jatuh cinta dengan penulisan beliau
bersahaja, mudah difahami dan yg penting x cepat busan
kadang2 terkena jgk batang hidung sendiri..hihihi
bagus la begitu kan, sedar kesilapan diri
ape yg menggembirakan penulis berkenaan, Ustaz Pahrol Mohd Juoi nak dtg ke tempat kerja jumaat ni!!!
beliau akan memberi ceramah sempena maulidur Rasul
Ya Allah, x sabarnya nak tgk ustaz secara live
lebih excited drpd jumpa artis..hihih
mungkinkah penceramahan beliau lebih menarik drpd penulisan beliau atau sebaliknya?
we'll wait n see..
tapi baru 1 yg berjaya dikhatamkan

bermula dengan Nota Hati Seorang Lelaki (dah khatam..tq fidza)
disusuli dengan Di Mana Dia Di Hatiku? (dlm progress tp dh lama masih di muka surat yg sama..hihi)
dan yg terbaru Tentang Cinta
lepas baca Nota Hati Seorang Lelaki terus jatuh cinta dengan penulisan beliau
bersahaja, mudah difahami dan yg penting x cepat busan
kadang2 terkena jgk batang hidung sendiri..hihihi
bagus la begitu kan, sedar kesilapan diri
ape yg menggembirakan penulis berkenaan, Ustaz Pahrol Mohd Juoi nak dtg ke tempat kerja jumaat ni!!!
beliau akan memberi ceramah sempena maulidur Rasul
Ya Allah, x sabarnya nak tgk ustaz secara live
lebih excited drpd jumpa artis..hihih
mungkinkah penceramahan beliau lebih menarik drpd penulisan beliau atau sebaliknya?
we'll wait n see..
14 February 2012
1 Hari 1 Resepi
beli jgk akhirnya :)
pasni sila jgn bagi alasan tak tau nak masak ape ye
ada 365 resepi utk di cuba
heeee :D
pasni sila jgn bagi alasan tak tau nak masak ape ye
ada 365 resepi utk di cuba
heeee :D
13 February 2012
kuch kuch hota hai di panggung sabtu
kalau tgk iklan Panggung Sabtu kelakar giler
hahahahaha..keunggulan cinta tu!!!
sempena valentines day la konon kan..hihi
sempat jgk tgk kuch kuch hota hai last week
walaupon byk scene potong tp tetap bikin airmata ku berguguran
itu la penangan kuch kuch hota hai
suka layan hindustan zaman2 tu
zaman skang punye tak best!
sambil2 tgk kuch kuch hota hai sempat gak menyiapkan sebelah kasut
buat utk diri sendiri je..
hasilnya tada...

cute kan?:p
ntah bila nak pakai
kalau dok oversea ada la reason nak pakai...sejuk kan..
takpelah, buat koleksi je
hahahahaha..keunggulan cinta tu!!!
sempena valentines day la konon kan..hihi
sempat jgk tgk kuch kuch hota hai last week
walaupon byk scene potong tp tetap bikin airmata ku berguguran
itu la penangan kuch kuch hota hai
suka layan hindustan zaman2 tu
zaman skang punye tak best!
sambil2 tgk kuch kuch hota hai sempat gak menyiapkan sebelah kasut
buat utk diri sendiri je..
hasilnya tada...

cute kan?:p
ntah bila nak pakai
kalau dok oversea ada la reason nak pakai...sejuk kan..
takpelah, buat koleksi je
10 February 2012
When & How To Potty Train Boys
ok kita sambung lg pasal potty train
walaupon saya blom berjaya lg free diapers anak, tapi kita share ape yg patut ye
sekurang2nya utk rujukan saya di masa akan dtg

saya ade sorang lg anak teruna..hihih
When should I start thinking about potty training?
kebanyakan anak bersedia utk potty train di usia atara pertengahan 2 thn ke 3 thn. bagi anak lelaki mungkin lebih lewat dr itu. mengikut kajian 50% boys are trained by age 3, manakala 66% girls are trained by age 3. (maksudnya tak la terlewat sgt saya train syakir kan..hihi..cuba membela diri lagi bila ade peluang)
When will I know my child is ready to potty train?
anak yg sudah bersedia utk potty train biasanya sedikit demi sedikit akan memberi sign atau tanda yg die sudah ready to be a big boy. antara tanda2nya :
1. si anak akan bagitau yg diapers kotor atau sudah penuh (syakir ade bg sign ni)
2. si anak akan bagitau sebelum atau sedang nak pee atau poo walaupon sedang pakai diapers (syakir akan bgtau bila die poo poo je..kalau pee senyap je..tp itu dikira sign jugak ye..)
3. diaper si anak kering dlm tempoh 2 jam, maksudnya die tidak pee atau poo dalam tempoh 2 jam itu. (saya perasan makin besar syakir mmg kurang pee walaupon minum air yg banyak..rupanya itu salah satu sign..)
4. si anak tidak pee sepanjang malam. atau kata lain diaper kering bila bangun pagi (sign ni syakir takde.setiap pagi penuh..hihi)
5. si anak menunjukkan minat kpd toilet dan seluar dalam (saya telah belikan syakir seluar dalam yg ada karaktor kartun yg die minat.die mmg eksited..tp mula2 je :( )
6. si anak akan buka diaper nye sendiri bila dia rasa tidak selesa walaupon diaper masih tidak penuh lagi. mungkin die geli kan (yes, this is an obvious sign to notice by parents)
7. si anak akan memberikan memek muka ketika pee dan poo.jika si anak blom bersedia die tidak akan perasan bila die pee dan poo.tau2 dah penuh kan? (make sense kan?)
8. anda perasan si anak akan lebih berdikari, semua perkara mahu dilakukan sendiri.
How long will it take?
ia bergantung kepada anak itu sendiri dan cara asuhan ibu bapa itu sendiri. tapi bagi kebanyakan kanak2 2-3 bulan sblm fully diapers free adalah perkara biasa. (harapnya syakir boleh berjaya sblm sampai 3 bln..uhuhuhu)
Simple tips how to potty train boys
1. Pilih masa yang sesuai utk full-time training. lebih baik jika waktu cuti dimana anda boleh melatihnya sepanjang hari. kalau boleh semasa training duduk shj dirumah tanpa keluar bersiar2 pd waktu itu.bukan ape, di rumah lebih senang dan selesa jika berlaku perkara2 yg tak diingini..hihih..tp inilah masalah utama saya sbb bila weekend je kaki ni gatal je nak berjalan. camno?usaha lagi ye ibu syakir..hihih
2. Bila tiba masa utk pee, jgn tanya anak anda samada nak pee atau tidak.sebaliknya bawa terus anak anda terus ke bilik air atau potty. kerana jika tanya biasanya jawapannya NO..ini mmg btol berlaku kpd syakir, bila ditanya nak pee atau tak mesti die jawab "tanak"..tau2 je bocor..hihihi..so, ibu2 perlu lebih prihatin dan rajin skit ye dalam proses melatih anak anda.
3. Biarkan si anak duduk di bilik air atau atas potty utk jangka masa 5 minit.mungkin akan terjadi pd anda, dlm tempoh 5 minit tu die takmau pee tp elok je keluar dr bilik air baru die pee..adoiiii..sabo banyak2 ye ibu2..hihihi..ambil masa skit utk die memahami.
4. Jika die tak pee jgk bawa die semula ke bilik air selepas 30 minit. jika die pee bawa semula after 1 hour.
5. Minum banyak air.bila die minum banyak air lebih kerap die akan pee..so lebih kerap anda boleh latih kan?
6. Pastikan anak anda memakai baju dan seluar dalam yg selesa dan senang dibuka dan pakai semula.
7. Jangan marah jika anak anda terbocor dimana2.(ini mmg akan selalu berlaku sblm die pandai). Terus cuci atau mop dan teruskan hari anda.(ini yang payah sebenarnya..sabar..).bukan ape, jika marah2 lain kali anak anda akan takut kpd kegagalan. dan seterusnya menggagalkan anda juga.
8. Berikan pujian setiap kali anak anda berjaya. tapai jgn lebih2 plak takut nanti si anak akan pressure dan akan rasa seperti mengecewakan anda bila tiba2 die ter'bocor'..
9. Pastikan die rileks atas potty. mungkin boleh nyanyikan lagu supaya die tidak stress dan rasa terpaksa.
10. Berikan ganjaran setiap kali die berjaya pee di bilik air atau potty.
11. Teruskan memakai diaper waktu tidur dan ketika waktu outing yg panjang.
itulah sedikit sebanyak panduan yg boleh dikongsi hasil research yg tak seberapa dan pengalaman yg saya tempuhi dlm tempoh ini
mungkin ada pengalaman sendiri yg boleh dikongsi bersama
good luck ibu2 and have fun!

walaupon saya blom berjaya lg free diapers anak, tapi kita share ape yg patut ye
sekurang2nya utk rujukan saya di masa akan dtg

saya ade sorang lg anak teruna..hihih
When should I start thinking about potty training?
kebanyakan anak bersedia utk potty train di usia atara pertengahan 2 thn ke 3 thn. bagi anak lelaki mungkin lebih lewat dr itu. mengikut kajian 50% boys are trained by age 3, manakala 66% girls are trained by age 3. (maksudnya tak la terlewat sgt saya train syakir kan..hihi..cuba membela diri lagi bila ade peluang)
When will I know my child is ready to potty train?
anak yg sudah bersedia utk potty train biasanya sedikit demi sedikit akan memberi sign atau tanda yg die sudah ready to be a big boy. antara tanda2nya :
1. si anak akan bagitau yg diapers kotor atau sudah penuh (syakir ade bg sign ni)
2. si anak akan bagitau sebelum atau sedang nak pee atau poo walaupon sedang pakai diapers (syakir akan bgtau bila die poo poo je..kalau pee senyap je..tp itu dikira sign jugak ye..)
3. diaper si anak kering dlm tempoh 2 jam, maksudnya die tidak pee atau poo dalam tempoh 2 jam itu. (saya perasan makin besar syakir mmg kurang pee walaupon minum air yg banyak..rupanya itu salah satu sign..)
4. si anak tidak pee sepanjang malam. atau kata lain diaper kering bila bangun pagi (sign ni syakir takde.setiap pagi penuh..hihi)
5. si anak menunjukkan minat kpd toilet dan seluar dalam (saya telah belikan syakir seluar dalam yg ada karaktor kartun yg die minat.die mmg eksited..tp mula2 je :( )
6. si anak akan buka diaper nye sendiri bila dia rasa tidak selesa walaupon diaper masih tidak penuh lagi. mungkin die geli kan (yes, this is an obvious sign to notice by parents)
7. si anak akan memberikan memek muka ketika pee dan poo.jika si anak blom bersedia die tidak akan perasan bila die pee dan poo.tau2 dah penuh kan? (make sense kan?)
8. anda perasan si anak akan lebih berdikari, semua perkara mahu dilakukan sendiri.
How long will it take?
ia bergantung kepada anak itu sendiri dan cara asuhan ibu bapa itu sendiri. tapi bagi kebanyakan kanak2 2-3 bulan sblm fully diapers free adalah perkara biasa. (harapnya syakir boleh berjaya sblm sampai 3 bln..uhuhuhu)
Simple tips how to potty train boys
1. Pilih masa yang sesuai utk full-time training. lebih baik jika waktu cuti dimana anda boleh melatihnya sepanjang hari. kalau boleh semasa training duduk shj dirumah tanpa keluar bersiar2 pd waktu itu.bukan ape, di rumah lebih senang dan selesa jika berlaku perkara2 yg tak diingini..hihih..tp inilah masalah utama saya sbb bila weekend je kaki ni gatal je nak berjalan. camno?usaha lagi ye ibu syakir..hihih
2. Bila tiba masa utk pee, jgn tanya anak anda samada nak pee atau tidak.sebaliknya bawa terus anak anda terus ke bilik air atau potty. kerana jika tanya biasanya jawapannya NO..ini mmg btol berlaku kpd syakir, bila ditanya nak pee atau tak mesti die jawab "tanak"..tau2 je bocor..hihihi..so, ibu2 perlu lebih prihatin dan rajin skit ye dalam proses melatih anak anda.
3. Biarkan si anak duduk di bilik air atau atas potty utk jangka masa 5 minit.mungkin akan terjadi pd anda, dlm tempoh 5 minit tu die takmau pee tp elok je keluar dr bilik air baru die pee..adoiiii..sabo banyak2 ye ibu2..hihihi..ambil masa skit utk die memahami.
4. Jika die tak pee jgk bawa die semula ke bilik air selepas 30 minit. jika die pee bawa semula after 1 hour.
5. Minum banyak air.bila die minum banyak air lebih kerap die akan pee..so lebih kerap anda boleh latih kan?
6. Pastikan anak anda memakai baju dan seluar dalam yg selesa dan senang dibuka dan pakai semula.
7. Jangan marah jika anak anda terbocor dimana2.(ini mmg akan selalu berlaku sblm die pandai). Terus cuci atau mop dan teruskan hari anda.(ini yang payah sebenarnya..sabar..).bukan ape, jika marah2 lain kali anak anda akan takut kpd kegagalan. dan seterusnya menggagalkan anda juga.
8. Berikan pujian setiap kali anak anda berjaya. tapai jgn lebih2 plak takut nanti si anak akan pressure dan akan rasa seperti mengecewakan anda bila tiba2 die ter'bocor'..
9. Pastikan die rileks atas potty. mungkin boleh nyanyikan lagu supaya die tidak stress dan rasa terpaksa.
10. Berikan ganjaran setiap kali die berjaya pee di bilik air atau potty.
11. Teruskan memakai diaper waktu tidur dan ketika waktu outing yg panjang.
itulah sedikit sebanyak panduan yg boleh dikongsi hasil research yg tak seberapa dan pengalaman yg saya tempuhi dlm tempoh ini
mungkin ada pengalaman sendiri yg boleh dikongsi bersama
good luck ibu2 and have fun!
Potty Training
yer, tgh potty train anak sulung saya, syakir
syakir dah berumur 3 thn 4 bln
aah, tau lambat kan saya train anak saya
saya mengaku, salah saya
tapi sbb saya rasa sblm ni die mcm tak ready je lagi utk diaper free
sbb tu saya lambat train (cuba membela diri..hihihi)
tapi bila tgk sepupu2 dan rakan sebaya syakir yg dah berjaya diaper free saya jd risau
jadi saya telah cuba2 mengajar die "pee pee" di bilik air
dan saya telah mintak kerjasama babysitter membantu train syakir semasa saya kerja
nasib baik babysitter saya sgt memahami dan memberikan kerjasama sepenuhnya
die juga turut menasihati saya supaya jgn terlalu memaksa anak dan dengar kata2 org
dah hampir sebulan train syakir, alhamdulillah walaupon blom sepenuhnya diaper free
ade progress walaupon kadang2 terkantoi jgk
mungkin syakir agak lambat berbanding dgn anak2 org lain
tapi saya cuba tidak 'melompat' dan cuba igtkan diri "setiap anak adalah berbeza..."
potty train mmg sgt mencabar dan memerlukan byk2 kesabaran
kadang2 teruji jgk kesabaran ni..
baru2 ni saya ade buat research skit pasal potty train for boys
saya cuba share ikut pemahaman saya ok..
oppss..next entry ek
ade keje kena setel dulu
anyway, doakan semoga usaha men'free' diapers kan syakir berjaya ye..

syakir dah berumur 3 thn 4 bln
aah, tau lambat kan saya train anak saya
saya mengaku, salah saya
tapi sbb saya rasa sblm ni die mcm tak ready je lagi utk diaper free
sbb tu saya lambat train (cuba membela diri..hihihi)
tapi bila tgk sepupu2 dan rakan sebaya syakir yg dah berjaya diaper free saya jd risau
jadi saya telah cuba2 mengajar die "pee pee" di bilik air
dan saya telah mintak kerjasama babysitter membantu train syakir semasa saya kerja
nasib baik babysitter saya sgt memahami dan memberikan kerjasama sepenuhnya
die juga turut menasihati saya supaya jgn terlalu memaksa anak dan dengar kata2 org
dah hampir sebulan train syakir, alhamdulillah walaupon blom sepenuhnya diaper free
ade progress walaupon kadang2 terkantoi jgk
mungkin syakir agak lambat berbanding dgn anak2 org lain
tapi saya cuba tidak 'melompat' dan cuba igtkan diri "setiap anak adalah berbeza..."
potty train mmg sgt mencabar dan memerlukan byk2 kesabaran
kadang2 teruji jgk kesabaran ni..
baru2 ni saya ade buat research skit pasal potty train for boys
saya cuba share ikut pemahaman saya ok..
oppss..next entry ek
ade keje kena setel dulu
anyway, doakan semoga usaha men'free' diapers kan syakir berjaya ye..

08 February 2012
Mengekor ke Cameron Highlands
org tu ade meeting kat atas bukit
bini die tergedik2 nak ikut sama
dgn anak2 mengekor sekali
kebetulan rabu lepas cuti hari wilayah
so dpt la tido satu malam kat atas tu
cameron tak la sejuk sgt pon
time subuh je la baru terasa sejuk
lama oo dah tak jejak cameron
last 'panjat' bukit ni syakir pon xde lagi
kira time2 honeymoon dulu la
ape yg paling syok kat cameron ni of course la ade pokok strawberi
nak nak plak aku ni hantu strawberi
sedapnya dpt mkn strawberi fresh cicah coklat panas
tgk tu tgn 2 bdk kecik tu
berebut2 amik strawberi
tapi mAkannye tak, dok pulun mkn coklat je
ni kira tgh "teman tapi mesra" la ni
leh suap2 bagai
kalau tak...hmmm
smile...
sblm balik sempat la shopping sayur2 n strawberi utk bekalan di bawah
ntah bila nak naik lagi..
bini die tergedik2 nak ikut sama
dgn anak2 mengekor sekali
kebetulan rabu lepas cuti hari wilayah
so dpt la tido satu malam kat atas tu
cameron tak la sejuk sgt pon
time subuh je la baru terasa sejuk
lama oo dah tak jejak cameron
last 'panjat' bukit ni syakir pon xde lagi
kira time2 honeymoon dulu la
ape yg paling syok kat cameron ni of course la ade pokok strawberi
nak nak plak aku ni hantu strawberi
sedapnya dpt mkn strawberi fresh cicah coklat panas
berebut2 amik strawberi
tapi mAkannye tak, dok pulun mkn coklat je
leh suap2 bagai
kalau tak...hmmm
sblm balik sempat la shopping sayur2 n strawberi utk bekalan di bawah
ntah bila nak naik lagi..
Subscribe to:
Posts (Atom)
