10 April 2013

Legaaaa..siap jgk akhirnya

Legaa...
Macam alihkan batu berat atas kepala
Pasni boleh concentrate pada Mr.Owl & Mr.Bunny
Fid, terima kasih sbb saaaaaabar menunggu..hihi

09 April 2013

Homeschool Activity : Item Classification

idea aktiviti ni muncul ntah dari mana

tiada sumber rujukan tertentu

temanya guna aje ape yang ada.hiks

item diperlukan :

gunting
gam
 2 kertas kosong
katalog (giant, tesco, guardian etc.)

cara-caranya :

si ibu tolong tulis kategori yang dikehendaki di kertas kosong

kalau anak dah pandai menulis boleh suruh anak je tulis

kategori tu boleh jadi apa2 pon

buah, kenderaan, toileteries, makanan (asalkan ade bendanya dalam katalog tu)

contoh yang saya dan anak buat adalah kategori IBU dan AYAH


saya minta syakir kelaskan item dalam katalog ikut kepunyaan ibu atau ayahnya


syakir akan gunting dan gam item yang dipotong ikut kategori tadi
 

ini antara barang kepunyaan ayahnya pada fikiran syakir


syakir buat dengan penuh minat


taraa....


itulah hasil kerja syakir dan ibunya

semuanya nampak relevan dengan realiti..hihiih

 good job syakir!!!

08 April 2013

How TV influence my kid

Ibu  :  what is your name? My name is....

Syafiq  :  syafiq zikry bin syarifuddin

Ibu  :  how old are you? I am....

Syafiq  : ..... 4 you....

*dang!!!!*

Tak paham?!!

I am 4 U lagu patriotik yang dok kumandang kat tv dan dalam komuter tu..stress mak nak..


04 April 2013

kegilaan baru

ye, saya punya kegilaan baru

kegilaan baru saya adalah mengait patung burung hantu @ owl

biasanya bila saya gilakan buat sesuatu saya akan buat lagi, buat lagi dan buat lagi tanpa rasa jemu

macam sebelum ni saya gila mengait baju dan lain2

bila gila buat benda baru saya tinggalkan gila yang lama

terima kasih kepada tuan punya blog yang bagi tutorial yang sangat jelas dan terang

boleh lihat di SINI

org putih ni mmg kreatip2 belaka

suka den skodeng blog2 diorang


ini hasil yang pertama 

tang mata dan hidung tak bape cantik


ini hasil ke-2

nampak lebih kemas kan

 
saya alter skit yang pertama tadi

sukaaaaa sgt!!!

 
dan ini adalah kegemaran syafiq

dan dan kegemaran saya jugak!!!


tgk, berkepit je ngan Mr. Owl

sebenarnya ada beberapa ekor lagi yang dah saya buat

tapi sbb malas nak transfer gamba

itu ajelah yang dpt ditunjukkan
 
lepas ni nak buat rabbit plak macam gambar di bawah


 cute kan??!!!!!

03 April 2013

Homeschool Activity : Caterpillar Paper Chain

aktiviti ini inspired by Mamahomeshool

masa google2 terjumpa di SINI


aktiviti simple ini boleh develope fine motor skill anak2

apa itu 'fine motor skill'?

ok saya, brief secara general hasil google definasi motor skill ye

ikut pemahaman saya, motor skill bermaksud perbuatan/pergerakan yg terhasil daripada pergerakan muscle

dan motor skill itu terbahagi kepada 2 jenis 

pertama, gross motor skill iaitu melibatkan pergerakan tangan, kaki atau keseluruhan badan yang menggerakkan muscle yang lebih besar

contohnya, berjalan, berlari, berenang, merangkak..etc.

kedua, fine motor skill iaitu pergerakan kecil yang melibatkan pergerakan muscle yg sedikit di tapak tangan, jari, pergelangan tangan, tumit, bibir dan lidah

contohnya, memegang sudu untuk makan, memegang pensil untuk menulis, mengutip barang menggunakan ibu jari dan jari telunjuk..etc.

untuk aktiviti membuat caterpillar paper chain, ia melibatkan beberapa fine motor skill iaitu, memegang dan menggunting kertas, picit gam untuk melekatkan kertas dan memegang pen untuk melukis mata dan mulut caterpillar

sebenarnya inilah kali pertama syakir dibenarkan memegang gunting

biasalah, mak yang risau terlebih

patutnya diusia lebih awal anak2 dah boleh didedahkan dengan skill ni

yang penting mesti di bawah pengawasan ibu bapa

untuk syakir, better late than never kan abang..

untuk kali pertama memang nampak kekok sangat syakir pegang gunting

tapi selepas beberapa kali beraktiviti alhamdulillah..syakir dah pandai menggunting kertas ikut line (proud ibu!!)



  
gambar di atas adalah aktiviti pertama kami buat caterpillar

ibu die yg banyak tolong sebenarnya

tak cantik mana pon

itu tak penting, yang lebih penting syakir learns something drpd aktiviti ini

so ibu2, jom cuba!!


29 March 2013

Mr. Owl

      I'm in love with you, Mr. Owl..



 

14 March 2013

Azam 2013

dah masuk bulan 3 baru nak cite pasal azam 

tak..sebenarnya takde azam baru pon

masih meneruskan azam tahun2 lepas yg tak tercapai2 lagi

cuma pasang niat tahun 2013 ni nak ber'homeschool' atau beraktiviti bersama anak2

memandangkan syakir pon dah masuk 5 tahun dan bertadika secara serius

eloklah maknya pon involve sama dalam pembelajarannya 

mungkin mcm dah terlewat tapi, better late than never kan..
 
as a start, saya telah beli black/whiteboard di ikea

ini konon2 kelas kami


budak 2 org ni suka sgt dapat menconteng 

dan yg paling bestnye, diorang x berebut dan berperang

lega..kalo tak kena beli lagi satu *pengsan*

seterusnya, saya telah menyediakan jadual utk pembelajaran mereka

macam2 saya plan dalam kepala utk mereka

tapi, tapi..

2 bln pertama tahun baru sgt2 sibuk di ofis

jadi saya terpaksa tangguhkan niat homeschool sementara

sbb bila balik umah kepala dan badan penat sgt

sehinggalah baru2 ini saya terbaca sesuatu di facebook 

yang buat semangat saya datang balik

dan kebetulan bulan 3 kerja dah beransur kurang

bolehlah meneruskan rancangan asal itu

cuma saya telah ubah skit plan itu

dimana saya tidak tetapkan sebarang jadual

saya akan cari modal beraktiviti  setiap hari sblm balik kerja

dan peruntukkan 1 jam selepas tiba ke rumah hingga maghrib

aktiviti petang adalah dalam bentuk craft dan mengasah 'motor skill'

dan waktu malam selepas maghrib aktiviti siapkan homework bersama ayah mereka

sementara saya akan masak utk mkn malam

memang saya terpaksa masak lewat skit

tapi sekurang2nya saya telah luangkan masa berkualiti dgn anak2

saya sangat puas hati!!

nak tau apa aktivitinya?

next entry la ye...